سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خواب چه تصمیمهاى روزانه را که نقش بر آب کرد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :2
کل بازدید :4625
تعداد کل یاداشته ها : 10
103/1/31
6:39 ع

معرفی کامل جاذبه های نیشابور + آدرس

جاذبه های نیشابور

در مسیر جاده ای بین تهران به مشهد، می بایست از یکی از شهرهای تاریخ ساز ایران عبور کنید. نیشابور به عنوان یکی از شهرهای مطرح ایران که اندیشمندان، شاعران، عارفان و حتی تاریخ نویسان بسیاری را به فرهنگ و ادب ایرانی تقدیم کرده، در این مسیر قرار دارد. اما اگر به نیشابور رسیدید، به کجا بروید؟ نیشابور چه جاذبه هایی دارد؟ در کدام مکان های نیشابور می توانید به زیارت بروید؟ در میان جاذبه های نیشابور کدام یک را بهتر است برای اتراق نوروزی انتخاب کنید؟ جواب سوال هایی از این دست را در مجله الی گشت و اینجا پیدا خواهید نمود. اگر به نیشابور رفتید، می توانید به دیدن جاذبه های بسیاری بروید. جاذبه هایی که هرچند از جنس جاذبه های شهرهای بزرگی مانند تهران یا مشهد نیست اما ارتباط شما را با طبیعت بیشتر می کند. شما را به دنیای شاعرانی چون عطار و خیام نزدیک می نماید. در ادامه تمام جاذبه های نیشابور را خواهید دید.

 
 
دهکده چوبین نیشابور-جاذبه های نیشابور

مسجد جامع نیشابور

مطالب مرتبط:
در مسیر جاده تهران به مشهد چه جاذبه هایی در انتظارتان است؟
آشنایی با سوغاتی های مشهد
معرفی مرتفع ترین کوه ها و قله های ایران

مسجد نیشابور با آجرکاری های زیبای دوره تیموریان، یکی دیگر از جاذبه های نیشابور است که علاقه مندان به معماری را به خود جلب می کند. اگر در سفر به مشهد قبل از ظهر به نیشابور رسیدید، پیشنهاد می دهیم که به دیدن مسجد جامع نیشابور در خیابان امام نیشابور بروید. مسجد جامع نیشابور، جزو مساجد چهار ایوانی ایران است که سه ورودی دارد. از نکات جالب این مسجد، نبود مناره و گنبد در آن است. مسجد جامع نیشابور هم، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دو سنگ نوشته زیبا در این بنا دیده می شود. کتیبه سردر ورودی آن، مربوط به دوره تیموریان است.

مسجد جامع نیشابور-جاذبه های نیشابور

بازار سرپوش نیشابور، قدیمی ترین بازار نیشابور

بازار قدیمی نیشابور یکی از جاذبه های نیشابور است که همچنان رونق خود را حفظ نموده و به دلیل سرپوشیده بودنش، چنین نامی بر آن نهاده اند. قدمت این بازار به دوران پهلوی می رسد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در انتهای این بازار، می توانید به بازاری بسیار جذاب با نام “بازار محلوج فروش ها” برسید. محلوج به معنی پنبه بوده و در این بازار، پنبه فروشان در زمانی که جاده ابریشم رونق داشت، بسیار فعال بودند.

بازار-محلوج-فروشان-جاذبه های نیشابور

آرامگاه عطار

آرامگاه عطار در کنار آرامگاه کمال الملک قرار گرفته و پارکی زیبا محوطه آن را تشکیل می دهد. عطار نیشابوری یکی از عرفا و شاعران نیشابوری است که در قرن هفتم هجری قمری می زیسته و کتاب هایی مانند منطق الطیر و تذکره الاولیای از شاهکارهای ادبیات فارسی متعلق به او هستند. بنای این آرامگاه متعلق به دوره تیموریان بوده که در منطقه قدیمی شادیاخ نیشابور قرار گرفته است. آرامگاه عطار به همراه باغ زیبایش یکی از جاذبه های نیشابور است که حس و حالی آرام و عرفانی را به گردشگران می دهد. آرامگاه پرویز مشکاتیان هم در نزدیکی باغ عطار قرار دارد.

آرامگاه-عطار-جاذبه های نیشابور

آرامگاه کمال الملک

مقبره یکی از بزرگترین نقاشان ایران نیز یکی از جاذبه های نیشابور است که عاشقان به خود را به سمت خود می کشاند. خوشبختانه این آرامگاه در نزدیکی دیگر جاذبه های مشهور نیشابور واقع شده و دسترسی گردشگران به آن بسیار آسان است. پس از دیدن آرامگاه عطار و خیام می توانید با کمی پیاده روی خود را به آرامگاه کمال الملک برسانید. ساره این آرامگاه نیز، توسط هنرمند معمار ایران، هوشنگ سیحون طراحی شده و در نگاه اول، بسیار به بنای آرامگاه عطار شباهت دارد. بنای آرامگاه در نهایت در سال 1342 رونمایی شد و در باغی زیبا برای بازدید علاقه مندان و گردشگران نیشابور قرار گرفت. سال این آرامگاه حدود 2 سال طول کشیده است.

آرامگاه-کمال الملک و عطار-جاذبه های نیشابور

افلاک نمای خیام

از جاذبه های نیشابور که می توانست روزی تبدیل به یکی از جاذبه های مطرح در ایران شود، افلاک نمای خیام است. این بنا در نزدیکی آرامگاه خیام و محل زندگی او بوده است. در نتیجه پس از بازدید از مغازه های فیروزه فروشی می توانید به دیدن آن هم بروید. هر چند که این بنا هنوز افتتاح نشده است، اما پروژه آن بنا بوده که بزرگترین بنای افلاک نمای خاورمیانه باشد.

افلاک-نمای-نیشابور-جاذبه های نیشابور

آرامگاه خیام

هر مسافری که به نیشابور وارد می شود، در همان ابتدا می تواند تابلوهای راهنما به سمت آرامگاه عطار و آرامگاه خیام نیشابوری را ببیند. این تابلوها شما را به سمت یکی از زیباترین باغ ها در نیشابور هدایت می کند. جدای از رباعیات خیام که جای تعمل دارد، این شخصیت تاریخی ریاضی دانی معروف بوده که در سراسر جهان با تقویم جلالی و مثلث خیام-پاسکال شناخته شده است. این منجم نه تنها به ستاره شناسی مشهور بوده بلکه در عرصه ریاضی نیز بسیار قهار بوده است. هوشنگ سیحون در ساخت آرامگاه این شاعر قرن پنجم، سعی نموده تا تمام خصوصیات و ویژگی های خیام را در آرامگاه به نمایش بگذارد.

به همین دلیل، بنای این آرامگاه جزو یکی از زیباترین آرامگاه های ایران محسوب می شود که در سال 1342 از آن رونمایی شد.

این آرامگاه در باغی در جنوب شرقی نیشابور واقع شده و امامزاده و مسجد محمد محروق هم در نزدیکی آن قرار گرفته است. در محوطه موزه تخصصی خیام و کتابخانه ای به همین نام نیز وجود دارد که می توانید از آن ها دیدن کنید.

آرامگاه-خیام-جاذبه های نیشابور

قلعه لک لک آشیان

همانند بسیاری از شهرهای ایران، در میان جاذبه های نیشابور نام قلعه هم به گوشتان خواهد رسید. قلعه لک لک آشیان از آن دست قلعه هایی است که تنها ویرانه ای از آن باقی مانده و به دوران قاجاریه بر می گردد. این قلعه در فهرست ملی ایران به عنوان اثری تاریخی به ثبت رسیده و اگر به قلعه و بناهای تاریخی علاقه دارید، می توانید در روستای لک لک آشیان در جنوب شرقی نیشابور به دیدن آن بروید. از شهر نیشابور تا این روستا تنها 20 دقیقه رانندگی دارد.

قلعه-لک-لک-آشیان-جاذبه های نیشابور

دهکده چوبی نیشابور

این مکان در واقع در ابتدا زمینی شخصی متعلق به فردی به نام مهندس مجتهدی بود. مهندس مجتهدی زمانی که پس از سال ها دوری وارد روستای آب و اجدادی اش شد، تصمیم به ساختن این دهکده نمود. او دختان میوه بسیاری کاشت و بعدها از چوب درختان باغ خود خانه هایی چوبی را در ملک شخصی خود ساخت. اولین مسجد چوبی ایران را هم اکنون می توانید در این دهکده چوبی ببینید. در ساخت مناره های این مسجد مهندسی بسیار منحصر به فردی به کار رفته است تا نیروهای گرانشی و لرزش مناره ها را به دلیل وزش باد مهار نماید. همچنین تهویه هوا درون مسجد به خوبی انجام می شود.

از دیگر خانه های چوبی که در این یکی از جاذبه های نیشابور خواهید دید، یک کتابخانه دو طبقه ای، رستوران، نانوایی، غرفه و دو فروشگاه چوبی که می توانید از آن ها صنایع دستی نیشابور را خریداری کنید. اصطبل دهکده که در آن دو اسب که متعلق به خانواده مجتهدی هستند نگهداری می شوند. آلاچیق هایی برای نشستن گردشگران در ابتدای مسیر منتهی به مسجد قرار دارد که به شما اجازه می دهد به راحتی در محوطه به پیک نیک بروید.

خانه زیبا و تمام چوبی مهندس مجتهدی نیز در همین دهکده وجود دارد. کاشت درختان زیبایی در کل محوطه آن دیده می شود. این مجموعه بسیار زیبا نه تنها شما را به یاد شهرهای کانادا با کلبه ها و خانه های چوبی می اندازد بلکه تعجب شما را در ظرافت و معماری بر می انگیزاند. هزینه ورودی مجموعه، 2000 تومان است و در جلوی درب ورودی جای پارک ماشین وجود دارد.

دهکده-چوبی-جاذبه های نیشابور

جاذبه های نیشابور می توانید یا به سایت الی گشت مراجعه کنید یا اینکه وارد سایت میراث فرهنگی نیشابور به آدرس neyshaboor.razavichto.ir بروید.